sunnuntaina, elokuuta 06, 2006

Tuulta odotellessa

Aamu valkeni Dalskärissä aivan yhtä pilvettömänä kuin eilinenkin. Tulossa on taas kuuma päivä, ja entistä kuumemmaksi sen tekee se, että tuuli on käytännössä non-existent eli sitä ei ole.

Istumme kalliolla varjossa. Veneet alkavat pikkuhiljaa vähetä lahdesta yksi kerrallaan. Kiersimme pienen saaren rantoja pitkin, ja otimme kummatkin fotoja. Kalliot ovat täälläkin kohtuukorkeat, ja voimme havaita että tuulta ei ole lähialueillakaan. Ei auta muuta kuin odottaa. Ei voi edes tiskata, koska pintavedessä kelluu runsaasti levää, eikä hyvää juomakelpoista vettä voi paljoa pyhittää siihen tarkoitukseen. Taitavat Björkö ja Jurmo jäädä näkemättä. Kapteeni kommentoi vierestä, että jonnekin siirrytään joka tapauksessa, vaikka sitten koneella.

Eilisiltana Grillasimme metsäpalovaroituksesta huolimatta makkaraa nuotiopaikalla. Atrilli ja paahdetut juusto-meetwursti-ruisleivät maistuivat notskin ääressä erinomaisen hyvältä. Muitakin ihmisiä alkoi nuotion ääreen kerääntyä, kunha joku oli tehnyt aloitteen tulentekoon. Dalskär muuten kuuluu Saaristomeren kansallispuistoon, ja täten puuceen ja notskipuut tarjoaa ystävällisesti Metsähallitus. Tsekkaa http://www.luontoon.fi/

Vastaamme katsojien lähettämiin purjehdusaiheisiin kysymyksiin tässä blogissa. Lähetä kysymyksesi tekstiviestitse numeroon 0505316796. Muutamia usein kysyttyjä kysymyksiä malliksi alla.

Katsoja Gullkronasta kysyy: "Mistä merituuli muodostuu?" Aurinko lämmitää mannermaata, jolloin lämmennyt ilma kohoaa ylöspäin. Tällöin mereltä alkaa virrata korvaavaa ilmaa tilalle, eli tuulee mereltä. Merituulen syntymistä on hankala ennustaa.

Katsoja Dalskäristä kysyy: "Miten purjeveneellä voi ajaa vastatuuleen?" Erittäin hyvä kysymys, vastausta on vaikea antaa ilman kuvaa. Pääpiirteissään homma perustuu samaan asiana kuin lentokoneen ilmassapysyminen. Kun ilma osuu siipeen, kulkee se pidemmän matkan siiven yli kuin ali, siiven yläpinnan kaarevasta profiilista johtuen. Tällöin muodostuu alipaine, joka edelleen muodostaa nosteen, joka pitää koneen ilmassa. Sama tapahtuu ilman osuessa purjeeseen; purjeen ulkopinta on kaarevaa, ja alipaine saadaan aikaan, ja voimakomponentti vetää venettä etuviistoon. Jotta vene kulkisi suoraan, tarvitaan yhtälöön myös köli, joka toimii samoin tavoin "siipenä". Kun alipaine vetää venettä toiseen suuntaan, muodostuu kölin toiselle pinnalle yhtälailla alipaine. Koska vesi on raskaampaa/tiheämpää kuin ilma, ei siiven pinta-ala tarvitse olla yhtä iso kuin mitä purjeen on, saavuttaakseen saman voiman. Kun kaksi voimaa vetää venettä molempiin etuviistosuuntiin, muodostuu resultantti joka vetää venettä eteenpäin.

Ei kommentteja: